piątek, 28 marca 2014

"Prawnik" John Grisham

John Grisham to znany twórca thrillerów prawniczych, ale jak do tej pory moja styczność z twórczością tego pana ograniczała się do patrzenia na jego dzieła w księgarniach ;) Zmieniła to książka "Prawnik", która znalazła się  w mojej biblioteczce za sprawą akcji 2. Życie Książki podczas 17. Targów Książki w Krakowie i grzecznie czekała na półce przez prawie 6 miesięcy, zanim po nią sięgnęłam ^^

Głównym bohaterem jest Kyle McAvoy, dwudziestopięcioletni zdolny student prawa na Yale i redaktor prestiżowej gazety prawniczej, przed którym kariera stoi otworem. Po zdaniu egzaminu adwokackiego woli działać w obronie praw człowieka niż brać udział w wyścigu szczurów na Wall Street. Jego plany ulegają jednak zmianie, gdyż zostaje zmuszony poprzez szantaż do podjęcia oferty pracy w  znanej, ale wymagającej kancelarii adwokackiej. Tam musi zdobyć tajne informacje i złamać etykę zawodową, inaczej on i jego koledzy mogą trafić do więzienia...

Szczerze mówiąc (mimo iż lubię prawnicze klimaty ;)) nie spodziewałam się, że "Prawnika" będzie mi się tak dobrze i szybko czytało. Niby akcja nie jest jakaś super porywająca, ale za to książka została napisana przystępnym językiem, a Grisham idelanie wyważył proporcje między opisami zdarzeń, dialogami i opisami miejsc czy postaci. Spodobało mi się również to, że trudno przewidzieć jak potoczy się fabuła. Przebieg wydarzeń kilka razy kompletnie mnie zaskoczył, a powieść z rozdziału na rozdział co raz bardziej się rozkręcała. Pod koniec zaczynałam już nawet zerkać kilka kartek w przód, co będzie dalej ;) Niestety tu nastąpił pewien zgrzyt, bo samo zakończenie mnie rozczarowało - zbyt wiele rzeczy zostało niewyjaśnionych, tak jakby pisarz nie miał już pomysłu jak rozwiązać wymyślone przez siebie zagadki. To jednak jedyny zarzut jaki mogę postawić tej książce.


Wracjąc do zalet "Prawnika", muszę też przyznać, że główny bohater został bardzo dobrze wykreowany. Od razu wzbudza sympatię czytelnika, bo chociaż jest wybitnie uzdolnionym prawnikiem, to zachowuje się jak "normalny" człowiek. Reaguje na zaistniałą sytuację tak jakby reagowała większość nas - poczuciem strachu, niedowierzaniem, a jednocześnie próbowaniem znalezienia jakiegoś dobrego rozwiązania. Często posługuje się też moją ulubioną ironią i sarkazmem ;)
John Grisham, jako doświadczony adwokat, również doskonale przedstawił specyficzny, prawniczy świat. Kolesie w garniturach i białych koszulach, z aktówkami w jednej ręce i kubkiem kawy w drugiej, pracujący po min. 50 godzin tygodniowo w oszklonych wieżowcach i zarabiający astronomiczne sumy - to obraz prawników wykonujących ciężką robote w prestiżowych kancelariach, gdzie liczą się przede wszystkim zarobione pieniądze. Nie każdy jest w stanie wytrzymać w tej szalonej rzeczywistści, ale jeśli komuś się to uda, może wzbic się na sam szczyt.

Ogólnie rzecz biorąc "Prawnik" jest ciekawym thrillerem i zachęca do zapoznania się z innymi dziełam Grishama. Oby tylko kolejne książki amerykańskiego autora, po które sięgnę, miały lepsze zakończenia ;)

2 komentarze: